در حال بارگذاری...
انواع خدمات چاپ دیجیتال

5/5

انواع خدمات چاپ دیجیتال:

چاپ دیجیتال از جمله روش‌های پرسرعت و کاربردی است که همین موضوع باعث شده تا این نوع چاپ یکی از بهترین نوع چا‌پ‌ها شناخته شود. در واقع چاپ دیجیتال قسمت کوچکی از صنعت دیجیتال می‌باشد که از طریق ارتباط با کامپیوتر می‌تواند تصاویر را چاپ نماید.

چاپ دیجیتالی از جمله روش‌های جدید در صنعت چاپ محسوب می‌شود که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است.

چاپ دیجیتالی دارای هزینه‌ بالاتری نسبت به سایر چاپ‌ها است ولی مزیت و کاربردهایی که این نوع چاپ دارد، آنقدر زیاد است که هزینه‌ها در آن به چشم نمی‌آیند.

به طور کلی باید گفت که چاپ دیجیتالی از قبل برنامه‌ریزی شده است و از طریق آن می‌توان کارهای چاپ را سریع و در تیراژ پایین چاپ نمود.

شاید برای شما این سوالات پیش بیاید که انواع چاپ دیجیتال چیست؟ یا آیا چاپ دیجیتالی در ابعاد ثابتی ایجاد می‌شود؟ تفاوت‌های آن با سایر چاپ‌ها چیست؟ در ادامه برای یافتن پاسخ این سوالات و اطلاع از انواع چاپ دیجیتال به لحاظ ابعاد، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

چاپ دیجیتال چیست؟

همانطور که گفته شد چاپ دیجیتال یکی از شیوه‌های نوین در عصر صنعتی امروز می‌باشد که با استفاده از آن می‌توان انواع کاتالوگ، بروشور و غیره را با تیراژی کمتر از 1000 عدد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن چاپ نمود. انواع چاپ دیجیتال به لحاظ ابعاد را می‌توان به چند دسته تقسیم ‌بندی کرد که در ادامه راجع به آن توضیحات کاملی داده می‌شود. دستگاه‌های چاپ دیجیتال در دو صورت لیزری و جوهر افشان وجود دارند که هر کدام روش‌های چاپ خودشان را دارند.

انواع خدمات چاپ دیجیتال با استفاده از چاپگرهای لیزری و جوهرافشان انجام می‌شود و فرد می‌تواند سفارش خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرد. چاپ دیجیتالی دارای انواع گوناگونی است که به شرح زیر می‌باشد:

  • چاپ نوری:

در این روش تصویر را با استفاده از شعاع‌های نوری بر روی کاغذهای خاص و حساس به نور می‌آورند که این نوع کاغذها مشابه کاغذهای مربوط به عکاسی می‌باشد.

ابزاری که از طریق آن می‌توان این عمل را انجام داد به نام photo lab می‌باشد که در عکاسی‌ها موجود است. چاپگرهای نوری در ابعاد بزرگتر رولی و ورقی وجود دارند و تصویر با استفاده از این روش و ابزار بسیار باکیفیت می‌شود. البته انواع چاپ دیجیتال به لحاظ ابعاد را در ادامه بررسی می‌کنیم که هر کدام از این ابعاد را می‌توان با استفاده از این روش‌ها انجام داد.

روش جوهرافشان یکی از روش‌ها مرسوم چاپ دیجیتالی است و عملکرد آن مشابه پرینترهای جوهرافشان شخصی می‌باشد.

تنوع در این نوع دستگاه زیاد است و شامل پرینترهای رومیزی تا ابعاد بزرگ‌تر می‌باشد. سرعت در روش چاپ جوهرافشان کمی پایین است؛ بنابراین برای چاپ با تیراژ بالا مناسب نمی‌باشد.

ضمنا در این روش، ناظر چاپ باید کیفیت جوهر را مدام بررسی نماید تا از تمام نشدن آن مطمئن شود.

 

  • چاپ تونری:

این روش از طریق باردار کردن درام چرخانی شعاع نور لیزر و تشکیل تصویر از طریق مرکب‌هایی پودری به اسم تونر ایجاد می‌شود، به گونه‌ای که با ذوب شدن این پودرها بر روی کاغذ، تصویر مورد نظر چاپ می‌شود.

مراحل چاپ در این روش به ترتیب شامل تصویرزنی، مرکب‌زنی، انتقال تونر، تثبیت تونر و در نهایت پاکسازی تونر می‌باشد. تصاویری که از طریق چاپ تونری ایجاد می‌شوند بسیار باکیفیت هستند.

  • مارکرهای لیزری:

این روش بیشتر در صنایع تولیدی کاربرد دارد و طرفداران زیادی را در بین این صنایع به خود اختصاص داده است. در این روش چاپ با استفاده از لیزر تصویر از طریق سوزاندن و حرارت دادن بر روی سطح چاپ می‌شود. این لیزرها به دلیل سرعت بالایی که دارند هزینه‌بر هستند. انواع چاپ دیجیتال به لحاظ ابعاد را می‌توان از طریق این مارکرهای لیزری انجام داد.

  • چاپ حرارتی:

از طریق حرارت لیزر و به کارگیری یکسری کارهای شیمیایی بر روی سطح کاغذ، می‌توان تصویر را چاپ نمود. این روش از طریق ابزاری با نام تک برج صورت می‌گیرد که مرسوم‌ترین دستگاه فکس است.

  • چاپ تصعید رنگ:

در این نوع ابزار مواد رنگی بر روی لایه‌ی پلاستیکی قرار دارند که از طریق حرارت دادن و یا پرتوهای لیزری، تصویر را می‌توان بر روی کاغذچاپ نمود. این دستگاه کیفیت بسیار بالایی دارد به همین دلیل تصاویری که از طریق آن چاپ می‌شوند هم گران هستند.

  • چاپ:

این ابزار کاملا اتوماتیک است و از طریق کامپیوتر می‌توان فرایند چاپ را مدیریت نمود. به همین علت می‌توان اطلاعات را به صورت یک فایل دیجیتالی در اختیار مشتری قرار داد. این نوع چاپ برای تیراژهای پایین زیاد توصیه نمی‌شود.

انواع چاپ براساس ابعاد سطح چاپی

انواع چاپ دیجیتال به لحاظ ابعاد را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد که شامل موارد زیر است:

  1. چاپ دیجیتال با قالب متوسط:

بیشترین ابعاد کاری برای این نوع چاپ 48*33 سانتی‌متر می‌باشد. چاپ دراین ابعاد توسط روش‌های لیزری، نوری و جوهرافشان صورت می‌گیرد. از جمله سفارشات چاپی که در این ابعاد داده می‌شود شامل: بروشور، کارت ویزیت، کاتولوگ، عکس و غیره می‌باشد.

  1. چاپ دیجیتال در قالب بزرگ:

ابعاد مورد نظر برای این نوع چاپ از +AC  تا عرض 150 سانتی‌متر است. این نوع ابعاد هم مانند فرمت متوسط با استفاده از روش‌های لیزری، نوری و جوهرافشان انجام می‌شود. این ابعاد برای چاپ سفارشاتی مانند پوستر استفاده می‌شود.

  1. چاپ دیجیتال با قالب عریض:

ابعاد چاپ سطحی برای این فرمت از 150 تا 500 سانتی‌متر است که این سایز به دلیل بزرگ بودن برای سفارشات فضای باز استفاده می‌شود. در این نوع چاپ مقاومت کاغذ مورد نظر در برابر عوامل محیطی بسیار بالا می‌باشد.

تفاوت چاپ دیجیتال با سایر چاپ‌ها چیست؟

همانطور که گفته شد انواع چاپ دیجیتال به لحاظ ابعاد می‌تواند متفاوت باشد و برای هر نوع چاپ ابعاد خاصی در نظر گرفته می‌شود. اما ممکن است سوال پیش بیاید که تفاوت چاپ دیجیتال با سایر چاپ‌ها در چیست؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • فرایند چاپ در دیجیتال کوتاه‌تر شده است و دیگر نیازی به مراحل پیش از چاپ نیست.
  • هزینه‌ چاپ برای هر برگ ثابت می‌باشد و به تعداد نسخه‌ها ارتباطی ندارد.
  • در روش دیجیتال مواد باطله و استفاده از مواد شیمیایی کمتر است.
  • در چاپ دیجیتال به دلیل عدم استفاده از پلیت، هر دور چاپ می‌تواند عکس و متنی گوناکون بسازد.

سخن پایانی

چاپ دیجیتال یکی از محبوب‌ترین روش‌های چاپ می‌باشد که هزینه در آن کمی بالاتر از سایر چاپ‌ها می‌باشد. این نوع چاپ در انواع گوناگونی وجود دارد که می‌توان با توجه به نوع سفارش مشتری، روشی کاربردی را تعیین نمود.

انواع چاپ دیجیتال به لحاظ ابعاد هم به سه دسته‌ی متوسط، بزرگ و عریض‌تر تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام از این ابعاد برای مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به دلیل وجود انواع دستگاه‌های چاپ، قیمت برای خرید هرکدام از این دستگاه‌ها متفاوت می‌باشد. هم‌چنین قیمت هر برگ چاپ برای انواع کاغذ مانند فابریانو، ساده، صدفی، تحریر و سایر کاغذها هم متفاوت است.

به طور کلی ورود چاپ دیجیتال به عرصه‌ی چاپ تحولی عظیم در این صنعت بوده است و کیفیت و مزیت‌های این روش با سایر شیوه‌های چاپ‌ قابل مقایسه نمی‌باشد. نقش سیلک در زمینه فروش اینترنتی چاپ و تبلیغات فعالیت دارد.

  • Donooco
  • خرداد 10, 1400
  • 87 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بازگشت
WhatsApp
تماس مستقیم
ایتا
روبیکا