در حال بارگذاری...

5/5

صفر تا صد فرآیند دیجیتال

فرآیند چاپ دیجیتال به گونه­ای است که تصاویر دیجیتال به صورت مستقیم بر­روی کاغذ بوسیله نرم افزار­های مخصوصی قرار داده می­شود. چاپ دیجیتال در مقایسه با روش­های سنتی چاپ هزینه بالاتری دارد اما در عین حال این روش کاربرد زیادی در مشاغل مختلف دارد. روش­های سنتی چاپ بسیار زمان­بر و وقت­ گیر هستند اما فرآیند چاپ با استفاده از این روش در کوتاه­ ترین زمان ممکن انجام می­شود. همچنین تغییرات طرح و محتوا در روش چاپ دیجیتال به بهترین شکل ممکن صورت می­پذیرد. در چاپ دیجیتال در زمان و نیروی کار انسانی صرفه جویی می­شود و با حداقل نیرو انسانی می­توان عملیات چاپ را انجام داد. دستگاه­ های چاپ دیجیتال روز به روز در حال پیشرفت هستند و امکانات جدیدی به آن­ ها اضافه می­شود. افزایش سطحی کیفی و توان ماشین­های چاپ دیجیتال موجب شده است که چاپ دیجیتال در حال رقابت با بسیاری از روش­ های نوین چاپ محصولات باشد. لازم به ذکر است که در چاپ دیجیتال، چاپ محصولات از طریق چاپگر­های لیزری انجام می­شود و به همین جهت کیفیت سطوح چاپی در این روش بسیار بالا است.

تفاوت سیستم چاپ دیجیتال با دستگاه­های قدیمی چاپ

همان­طور که در ابتدای مطلب گفته شد، از چاپ دیجیتال می­توان به عنوان یکی از جدید­ترین تکنولوژی­ها در صنعت چاپ نام برد که بسیاری از مشکلات چاپ از طریق دستگاه­های چاپ دیجیتال برطرف شده است. در گذشته برای چاپ تصاویر از روش لیتوگرافی استفاده می­شد که امکانات محدودی بسیار محدودی داشت. تفاوت اصلی بین دستگاه چاپ دیجیتال با دستگاه­های چاپ قدیم این است که چاپ دیجیتال داده ­ها را به شکل دیجیتالی دریافت کرده و به همین شکل نیز چاپ می­کند. استفاده از روش چاپ دیجیتال برای تیراژ­های پایین به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است و در اغلب مواقع برای چاپ با تیراژ­های پایین از این سیستم استفاده می­شود. هزینه چاپ هر صفحه توسط این دستگاه تقریبا ثابت است و محصولات چاپی باکیفیتی نیز تولید می­کند. از دیگر مزیت ماشین چاپ دیجیتال می­توان به سرعت بالای چاپ صفحات اشاره کرد. به طور کلی فرآیند چاپ دیجیتال با نحوه چاپ دستگاه­ های قدیمی مانند افست کاملا متفاوت است. هرکدام از سیستم ­های چاپ روش معین و مخصوصی برای چاپ محصولات دارند.

در سیستم چاپ دیجیتال اطلاعات تا حدودی دستخوش تغییر می­شود اما در دستگاه افست این قابلیت وجود ندارد.

دستگاه افست جزو دستگاه­ های قدیمی چاپ محسوب می­شود که از امکانات محدودی برخوردار است. چاپ صفحات توسط دستگاه افست با سرعت پایین انجام می­شود و برای چاپ با تیراژ بالا کارایی بیشتری دارد. هزینه چاپ صفحات توسط افست به نسبت چاپ دیجیتال مناسب است اما به لحاظ اقتصادی برای چاپ تیراژ پایین مناسب نیست. فرآیند چاپ دیجیتال بسیار راحت است و نیاز به هیچ­گونه تخصص یا مهارت خاصی نیست. اما کار با دستگاه­ های قدیمی چاپ کمی پیچیده بود و وجود یک فرد متخصص برای انجام این کارها ضروری بود. در سیستم چاپ دیجیتال تعیین رنگ تصاویر در مرحله آماده سازی انجام می­گیرد و به همین جهت در به کارگیری نیروی انسانی صرفه جویی می­شود. در عین حال در دستگاه چاپ افست مشخص شدن رنگ تصاویر در مرحله چاپ صفحات صورت می­گیرد که به نوعی کار با این دستگاه­ها حساسیت­ های خاص خود را دارد. در چاپ دیجیتال سطوح چاپی می­تواند کاغذ، چوب، پارچه، شیشه یا حتی سنگ باشد. مراحل پیش از چاپ در دستگاه­های قدیمی بسیار طولانی بود اما با حذف این مراحل در چاپ دیجیتال، فرآیند چاپ کوتاه ­تر شده است. همچنین در چاپ دیجیتال از کاغذ کمتر استفاده می­شود و امکان چاپ تصاویر متفاوت در هر دور چاپ وجود دارد.

چاپ دیجیتال چه کاربردهایی دارد؟

بسیاری از افراد بر­این باورند که فرآیند چاپ دیجیتال بسیار پیچیده و تخصصی است و چاپ محصولات توسط این دستگاه نیازمند مهارت و تجارب خاصی است. اما برخلاف تصور این افراد کار کردن با سیستم چاپ دیجیتال بسیار آسان است و بدون هیچ مشکلی چاپ محصولات توسط این دستگاه­ها انجام می­شود. یکی از کاربرد­های قابل توجه چاپ دیجیتال این است که دستگاه چاپ با اتصال مستقیم به کامپیوتر، اطلاعات لازم رادریافت کرده و بادقت چاپ می­کند. به عبارت بهتر کامپیوتر داده­های مورد نظر را به دستگاه چاپ دیجیتال انتقال می­دهد و از این طریق سیستم به آسانی عملیات چاپ را انجام می­دهد. لازم به ذکر است که کامپیوتر یکسری داده­های ضروری مانند متن و تصاویر را دراختیار سیستم چاپ قرار می دهد و همه اطلاعات را به دستگاه انتقال نمی­دهد. در دستگاه چاپ افست ممکن است فن آوری­ های دیجیتال نیز استفاده شود اما ارتباط بین دستگاه افست با کنترل­ کننده دیجیتال یک ارتباط غیر ­مستقیم است.

از کاربرد دیگر چاپ دیجیتال می­توان به چاپ صفحات در تیراژ محدود اشاره کرد که چاپ صفحات با تعداد محدود تیراژ با سرعت بالا صورت می­گیرد. تصور اغلب افراد این است که دستگاه ­های چاپ دیجیتال می­توانند تعداد نامحدودی تصاویر چاپ کنند اما در عمل سیستم چاپ دیجیتال می­تواند مقدار مشخصی از صفحات و تصاویر مختلف را چاپ کند. البته با اضافه شدن امکانات جدید به سیستم چاپ دیجیتال محدودیت های قبلی نظیر چاپ در تیراژ محدود تا حدودی رفع شده است. باوجود محدودیت در این زمینه می­توان در چاپ دیجیتال سطوح چاپی را کاملا متفاوت با سطوح قبلی به لحاظ طراحی و شکل و ظاهر چاپ کرد. درواقع شما می­توانید چاپ محصولات را در هر سطح با شکل و ظاهر متفاوت انجام دهید.

آشنایی با روش های چاپ دیجیتال

یکی از روش­های چاپی که از تکنولوژی دیجیتال بهره می­گیرد، روش جوهر افشان است. فرآیند چاپ دیجیتال در روش جوهر افشان به این صورت است که داده های دیجیتالی از طریق مرکب برروی سطوح مختلف قرار می­گیرند. مرکب مستقیما به سطوح مختلف انتقال پیدا می­کند و نیازی به محمل میانی برای انتقال تصاویر یا متن نیست. نحوه کار بخش رنگ­پاش دستگاه جوهر افشان به شکل دیجیتالی است و رنگ­های مختلف را به راحتی به کاغذ انتقال می­دهد. عوامل تاثیرگذار در چاپ به روش جوهر افشان به حداقل مقدار خود می­رسند و محصولات چاپی بسیار باکیفیتی توسط این دستگاه تولید می­شود. لازم به ذکر است که سرعت چاپ توسط دستگاه جوهر افشان پایین است و برای چاپ محصولات در تیراژ بالا کارایی ندارد.

روش­های متنوعی برای چاپ دیجیتال وجود دارد که در صنایع مختلفی از آن­ها استفاده می­شود.

چاپ نوری یکی از شناخته شده ­ترین روش­های چاپ دیجیتال است که امروزه در اغلب مشاغل پرکاربرد است. انتقال داده­ ها از قبیل متن و تصاویر از طریق اشعه نوری بر­روی کاغذ انجام می­گیرد که موجب تولید تصاویر باکیفیتی نیز می­شود. علی رغم ارائه تصاویر باکیفیت توسط دستگاه چاپ نوری، چاپ دیجیتال توسط این دستگاه هزینه بالایی برای مصرف کنندگان دارد. روش حرارتی از دیگر روش­های چاپ دیجیتال است که فرآیند چاپ دیجیتال در این دستگاه از طریق حرارت لیزر برروی سطح کاغذ انجام می­شود. البته باتوجه به ظهور روش­های نوین چاپ، روش حرارتی کمتر مورد استفاده قرار می­گیرد. روش تصعید رنگ جزو روش­های پرکاربرد چاپ دیجیتال محسوب می­شود که فرآیند چاپ با سرعت بالایی انجام می­شود. این روش در لابراتور عکاسی کاربرد فراوانی داشته و سطح کیفیت چاپ آن بالا است. چاپ دیجیتال توسط مارکر­های لیزری در صنایع تولیدی کارایی فراوانی دارد. فرآیند چاپ از طریق مارکرهای لیزری به گونه­ ای است که اشعه لیزر به همراه حرارت، تصاویر را بر­روی سطوح مختلف تثبیت می­کنند و عملیات چاپ به بهترین شکل ممکن انجام می­شود.

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیش تر با کارشناسان فروشگاه اینترنتی نقش سیلک اماس بگیرید

  • Donooco
  • اردیبهشت 27, 1400
  • 62 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بازگشت
WhatsApp
تماس مستقیم
ایتا
روبیکا