در حال بارگذاری...
نقاط ضعف چاپ دیجیتال

5/5

ما امروز قصد داریم که نقاط ضعف چاپ دیجیتال را بررسی کنیم !، ازجمله روش‌های مدرن و پیشرفته روز در جهان می‌باشد که امروزه بسیار کاربرد دارد. نقاط ضعف چاپ دیجیتال به اندازه نقاط قوت آن قابل توجه است. از روش‌هایی که تاکنون مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است و دامنه وسیعی از صنعت چاپ را به خود اختصاص داده است روش جدید و نوین چاپ دیجیتال است که در کنار داشتن مزایا از معایبی نیز برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این نوع چاپ با ما همراه باشید.

نگاهی بر نقاط ضعف چاپ دیجیتال و بررسی آن

نقاط ضعف چاپ دیجیتال که در این بخش ما به جوانب منفی آن خواهیم پرداخت شامل موارد لیست شده در زیر هستند. درست است که چاپگرهای دیجیتالی روز به روز در حال پیشرفت و تغییر کردن می‌باشند، اما باز هم هستند دلایلی که بتوان آن‌ها را از جوانب منفی چاپ دیجیتال محسوب کرد.

  1. معمولا برخی از مواد اولیه‌ای که در چاپ دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد از قیمت بالایی برخوردار می‌باشند که یک نمونه آن می‌توان به تونر اشاره کرد. به همین دلیل است که چاپ دیجیتال در مقایسه با سایر چاپگرهای دیگر از قیمت بالاتری برخوردار است.
  2. برخی از چاپگرهای قدیمی دیجیتال کیفیت بسیار پایینی دارند و همواره کار چاپ را با کیفیت بسیار پایین و خرابی می‌زنند. البته این مورد در رابطه با چاپگرهای قدیمی و مشکل‌دار صدق می‌کند.
  3. در تیراژ چاپ دیجیتال با محدودیت روبرو خواهید گشت. معمولاً این چاپگرها برای تیراژ‌های بالا ساخته نشده‌اند و محدودیت‌هایی دارند. هرچند این روش با پیشرفت‌ها و روش‌های نوینی که روی کار آمده قابل حل است، اما به دلیل هزینه بالایی که می‌طلبد باز هم به عنوان یک مشکل جدی در صنعت چاپ دیجیتال محسوب می‌شود.

رنگ‌بندی چاپ‌های دیجیتال

  1. از دیگر نقاط ضعف چاپ دیجیتال می‌توان به کاهش طول عمر محصولات اشاره کرد. وجود روکش اضافه در هنگام چاپ بر روی محصولات موجب می‌گردد که در مقابل هر خط و خشی در امان باشند و بر اثر تابش نور خورشید نیز به مرور آسیب نبینند، اما این روکش اضافه در چاپ دیجیتال وجود ندارد.
  2. در چاپ دیجیتال زمانی که از تونرها استفاده می‌گردد ممکن است با ایجاد حباب در لایه‌های زیرین چسبیدن را با مشکل روبرو سازد و موجب مسدود گشتن فویل شود.

انواع روش‌های چاپ دیجیتال

فرایند چاپ دیجیتال به روش‌های گوناگونی انجام گرفته و انواع روش‌ها را شامل می‌شود. درواقع تنوع در روش‌های چاپ دیجیتال بسیار بالاست که شامل مواردی همچون روش الکتروفتوگرافی یا روش تونری، روش جوهر افشان، روش دیجیتال مرکبی، روش تصعید رنگ، مارکرهای لیزری، روش حرارتی و … می‌گردد. تمام این روش‌ها به مرور زمان تغییرات و پیشرفت‌های نوینی در خود دیده‌اند، اما باز هم نقاط قوت و ضعف آنان هم چنان پابرجاست.

  • روش جوهرافشان

اگر بخواهیم یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های چاپ دیجیتال را معرفی کنیم، قطعا آن روش جوهرافشان است. زمینه و کاغذ چاپی در این نوع روش‌ها بسیار متنوع و گوناگون است. درواقع نقاط ضعف چاپ دیجیتال در روش جوهر افشان آن بسیار کمتر از روش‌های دیگر است. اگر بخواهیم نقاط ضعف این نوع چاپ را بازگو کنیم، می‌توان به نامناسب بودن آن در چاپ عکس اشاره کرد. زیرا جوهر به خودی و خود و مرور زمان از کیفیت می‌افتد و برای عکس مناسب نخواهد بود.

روش جوهرافشان چاپ دیجیتال

  • روش تصعید رنگ

روش تصعید رنگ در چاپ دیجیتال همانند روش حرارتی عمل کرده و به وسیله حرارت لیزر و ماتریکس تصویر را درج می‌کند. این روش از سرعت بالایی برخوردار بوده و به محصولاتتان نیز کیفیت عالی می‌دهد. لابراتوارهای عکاسی بیشتر از روش تصعید رنگ استفاده می‌کنند. یکی از نقاط ضعف این روش قیمت بالای آن است که دلیل این امر نیز استفاده نمودن از سلفون‌های رنگی می‌باشد.

  • مارکرهای لیزری

مارکرهای لیزری در صنعت بسته‌بندی و درج اطلاعات بر روی محصول کاربرد شایانی دارد و همواره کیفیت بالا و سرعت منحصر به فرد آن را می‌توان از قابلیت‌های مارکرهای لیزری دانست. اما لازم است این نکته را نیز لحاظ کنیم که در این روش قیمت مواد اولیه بسیار بالا است و این خود می‌تواند یک جنبه منفی روش چاپ لیزری باشد.

از دیگر جوانب منفی و نقاط ضعف چاپ دیجیتال

از دیگر ضعف‌های چاپ دیجیتال می‌توان به جذب نشدن کامل جوهر در این چاپگر اشاره کرد. یعنی در رنگ‌های نزدیک حاشیه ممکن است که ترک‌های دیده شود و این عامل خود در نشر نهایی محصول می‌تواند دردسر ساز باشد. نقاط ضعف چاپ دیجیتال بیش‌تر در هنگام استفاده از تونرها می‌باشد که در صورت بی‌دقتی ممکن است شکاف‌هایی در کار ایجاد نماید. چاپ افست معمولا از لحاظ تولید رنگ‌ و گرادیان‌ها بهتر است چاپ دیجیتال عمل می‌کند.

زمانی که حجم بالایی از محصولات خود را سفارش می‌دهید بهتر است که از چاپ افست استفاده کنید. زیرا همان‌طور که اشاره نیز نمودیم مواد اولیه چاپ دیجیتال بالا بوده و ممکن است که برایتان مقرون به صرفه نباشد. بنابراین از نظر قیمت کارهای چاپی با حجم بالا مناسب چاپ دیجیتال نمی‌باشند. روش دیجیتال نوری یا پرتوی نیز که به چاپگر Photo Lab معروف هستند، برای چاپ‌های عکس استفاده می‌شوند و معایبی که این نوع از چاپ‌ها دارند، قیمت بالای Photo Lab است.

شما برای گرفتن مشاوره ی بیش تر می توانید با کارشناسان فروشگاه اینترنتی طراحی و چاپ سیلک تماس بگیرید

  • Donooco
  • اردیبهشت 25, 1400
  • 54 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بازگشت
WhatsApp
تماس مستقیم
ایتا
روبیکا