در حال بارگذاری...
چاپ ریسو چیست

5/5

شاید خیلی از افراد به دنبال چاپ ارزان ولی با کیفیت مطلوب هستند. چاپ ریسو یک روش برای پاپ است که علاوه بر هزینه کم، سرعت بسیار بالایی نیز دارد. هنگامی که کمبود زمان و بودجه دارید می توانید از این روش بهره ببرید. در ادامه قصد دارم بگویم چاپ ریسو چیست و کاربرد های آن در صنعت چاپ را برایتان بگوییم. با ما همراه باشید

چاپ ریسو چیست؟

چاپ ریسو چیست؟ در حقیقت چاپ ریسو نام یک مدل چاپ نام یک برند ژاپنی است. که این نام را بر روی محصول خود گذاشته بود. که این نام را بر روی محصول خود گذاشته بود. که این نام هم مانند بسیار از موارد دیگر در ایران به صورت عامه به کار می رود. و برای این نوع چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران چاپ ریسو ارزان تلقی می شود و این تصوری اشتباه نیست. و بهتر است بدانید نام اصلی این چاپ داپلیکیشن است.

به علاوه سرعت چاپ در این دستگاه نیز متغیر است. و با توجه به مدل هایی که در بازار موجود هستند از 60 کپی تا 180 کپی در دقیقه وجود دارند. در حقیقت شیوه چاپ ریسو به این صورت است که جوهری همیری شکل وارد قسمت درام دستگاه می شود و سطح درام را می پوشاند. روی سطح درام قسمتی به نام مستر وجود دارد که مانع از خروج جوهر می شود. و تنها در قسمت هایی که باید روی کاغذ چاپ شود منافذی برای خروج جوهر وجود دارد.

فرایند چاپ ریسو

فرایند چاپ ریسو به این شکل است که ابتدا جوهر خمیری شکل را در مستر(استنسیل) یکبار مصرف قرار داده و قصد تکثیر و چاپ را خواهید کرد. ابتدا اطلاعات به ترموهد دستگاه ارسال می شود. و مستر به درام استوانه ای شکل اتصال پیدا می کند. در نتیجه در هنگام عبور کاغذ از دستگاه جوهر از منافذ باز درام بر روی قسمت هایی از برگه که باید چاپ شوند منتقل می شود. آنگاه با چرخیدن سیلندر دستگاه، برگه ها چاپ شده و از دستگاه خارج می شوند.

نکاتی درباره چاپ ریسو

  1. چاپ ریسو زمانی کاربرد دارد که بخواهید از از یک صفحه تعداد زیادی چاپ کنید. با توجه به یکبار مصرف بودن مستر، چاپ تیراژ پایین صرفه اقتصادی ندارد. در تیراژ های بالا یعنی بالای 10 هزارتا، چاپ ریسو بسیار با صرفه تر از چاپ افست یا سایر چاپ ها به حساب می آید
  2. نکته دوم سرعت چاپ است. که با توجه به دستگاه های موجود در بازار به صورت تخمینی بین 60 تا 180 برگه در دقیقه چاپ می کند. بنابراین اگر سرعت برایتان مهم است. استفاده از این چاپ مهم است، استفاده از این روش چاپ را توصیه می کنم.
  3. چاپ داپلیکیشن بر خلاف چاپ افست قابلیت ترکیب رنگ ها را ندارد. و تک رنگ یا دو رنگ است.
  4. درچاپ ریسو یک مستر تنها 10 هزار برگه می تاند چاپ کند. و نکته مهم اینجاست که هرچه تعداد چاپ بالاتر می رود کیفیت آن پایین تر می آید. علت آن بزرگ شدن منافذ مستر است. بنابراین برای بالا بردن کیفیت باید پس از هر 1000 برگه چاپ مستر را از ابتدا ساخته شود.
  5. در چاپ ریسو داپلیکشن کیفیت چاپ به مصرفی یعنی استفاده از جوهر مرغوب بستگی دارد. گاهی برای کاهش هزینه ها از جوهر و مستر غیر مرغوب استفاده می شود.
  6. شاید ندانید اما چاپ ریسو را می توان بر روی کاغذ 60 گرم تا 200 گرم چاپ کرد. اما قابلیت چاپ بر روی مقوا را ندارد.
  7. علاوه بر مقوا، دستگاه چاپ ریسو قابلیت چاپ بر روی دستگاه روغنی را ندارد.
  8. در دستگاه ریسو امکان چاپ بر روی پاکت های آماده وجود دارد. و به سادگی می توان آن را در دستگاه قرار داد و عملیات چاپ را بر روی آن انجام داد.
  9. برخی از دستگاه های ریسو تنها قادند تا سایز A4 را چاپ کنند. اما مدل های حرفه ای تر می توانند چاپ ریسو a3 و B4 را نیز چاپ کنند.
  10. از چاپ ریسو برای چاپ انواع فاکتور، کارتکس، پاکت و چاپ های تک رنگ یا دو رنگ ساده که نیاز به کیفیت بالایی ندارند می توان استفاده کرد.
  11. در چاپ داپلیکیشن از جوهر استفاده می شود. به همین دلیل رد جوهر چشت کاغذ بر جای کی ماند. اگر می خواهید چاپ با کیفیتی داشته باشید بهتر است تنها بر روی یک سمت صفحه عملیات چاپ انجام گیرد.

تفاوت چاپ دستگاه ریسو با فتوکپی

حالا که میدانید چاپ ریسو پیست بهتر است کمی هم درباره تفاوت آن با فتوکپی صحبت کنیم. همانطور که در بالا هم گفتیم سرعت چاپ ریسو گراف بسیار بالاتر از چاپ فتوکپی است. و اگر قصد دارید در تیراژ بالا چاپ کنید. بهترین روش چاپ ریسو است. همچنین کیفیت آن نیز به مراتب بالاتر از فتوکپی است. البته این تا زمانی صدق می کند که تیراژ بالای 1000 تا چاپ نشود.

چه زمانی بهتر است از چاپ ریسو استفاده شود؟

گاهی ممکن است زمان کافی نداشته باشید و بودجه تان نیز زیاد نباشد. علاوه بر آن کیفیت بالایی نیز مد نظرتان باشد. در این شرایط بهتر است از چاپ ریسو یا داپلیکیشن استفاده کنید. از جمله مواردی که می توان با دستگاه ریسو چاپ کرد به شرح زیر هستند:

  • چاپ سربرگ
  • چاپ رسید پول
  • چاپ فاکتور
  • چاپ کتاب های تک رنگ
  • چاپ تراکت  و سربرگ های تک رنگ و یا دو رنگ

چاپ ریسو ارزان

بهترین زمان برای استفاده از چاپ ریسو آن زمانیست که به دنبال روش چاپی هستید که در کوتاه مدت با هزینه پایین و کیفیت بالایی داشت باشد. درست است. که این روش نسبت به سایر روش ها به روش ها به صرفه و ارزان است. اما برخی از شرکت ها برای اینکه هزینه چاپ را پایین تر بیاورند از مستر و جوهر بی کیفیت استفاده می کنند. و همین امر منجر می شود. کیفیت چاپ به شدت افت کند. و نتیجه چاپ به هیچ عنوان قابل مقایسه با نتایج کارهای با کیفیت نیست.

قیمت چاپ ریسو

با توجه به تغییرات هر روزه قیمت کاغذ جوهر نمی توان لیست قیمت چاپ ریسو را در سایت قرار داد. بنابراین برای اطلاع از قیمت چاپ ریسو، قیمت چاپ تراکت و هر سوالی که دارید از طریق راه های ارتباطی که در سایت قرار داده ایم می توانید با سیلک ارتباط برقرار کنید. از قیمت ها مطلع شوید.

سخن پایانی

حالا میدانید چاپ ریسو چیست، در ادامه باید بگوییم هر روشی را که انتخاب می کنید مزایا و معایبی دارد. اما قبل از چاپ بهتر است از این مزایا و معایب مطلع شوید. آنگاه خواهید فهمید که با توجه به نیازتان انتخاب کدام مورد برای شرایط کنونی شما مناسب استو و انتخاب بهتر و هوشمندانه تری خواهید داشت.

  • Donooco
  • تیر 6, 1400
  • 57 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بازگشت
WhatsApp
تماس مستقیم
ایتا
روبیکا