در حال بارگذاری...
انواع روش های چاپ ماشینی

5/5

انواع روش های چاپ ماشینی:

یکی از مواردی که همیشه در حوزه گرافیک و چاپ باید به دقت به آن توجه کرد انتخاب صحیح روش چاپی بر اساس ویژگی های سطح چاپ شونده است. یکی از انواع روش های چاپ ماشینی، چاپ­های برجسته (لتر پرس با فرم فلزی، فلکسو گرافی با فرم های ژلاتینی و پلیمری)، افست (ورقی، رول، خشک، Di با فرم ها و پلیت های مخصوص) و هلیو گراور (با فرم سیلندر گود شده) و سیلک اسکرین (با فرم توری مشبک) و حتی چاپهای دیجیتال اشاره کرد که انتخاب هر یک از این روش ها باید نکات مهم زیر را در نظر گرفت:

  1. سطح چاپ شونده(کاغذ، مقوا، پلاستیک، فیلم)
  2. تیراژ و سرعت کار
  3. نوع مرکب مصرفی
  4. عملیات تکمیلی

با پیشرف هایی که در سالهای اخیر در صنایع مختلف و ظهور و تکنولوژی های متفاوت مانند رایانه، شیمی، فیزیک، الکترونیک که توانستند تاثیر زیادی در صنایع چوب داشته باشند. موجب شد که این ماشین آلات برحسب توانایی هایشان طبقه بندی و مورد ارزیابی قرارگیرند. که سعی گردید در این مقاله به انواع روش های چاپ ماشینی بپردازیم.

چاپ برجسته

چاپ برجسته یکی از قدیمی ترین روش های چاپی و در حقیقت پایه و بنیاد و بنیان صنعت چاپ است.به این روش چاپ می توان طیف وسیعی از محصولات چاپی مانند کارت های دعوت، اطلاعیه، کارت ویزیت، سربرگ، پاکت را چاپ نمود. و یا از این روش جهت انجام امور تکمیلی (پس از چاپ) مانند برجسته کاری (با رنگ، بدون رنگ) انواع خط زنی، پرفراژ، دایکات، تیغ و نیم تیغ در جعبه سازی(محصولات بسته بندی و لیبل های مواد غذایی) متناسب با اندازه ماشین چاپ استفاده نمود. به خاطر استفاده از حروف و فشار دادن به سطح متریال (سطحی که قرار است چاپ بر روی آن انجام شود) به این روش چاپ لترپرش می گویند.

به طور کلی چاپ برجسته از نظر ساختمان فرم و سیلندر فشار به دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

1.     لترپرس: ملخی (تخت)، سیلندری(دوار)، روتاسیون (رول)

2.     لترست

3.     فلکسو گرافی

معرفی ماشین های چاپ لترپرس

  • ماشین چاپ ملخی

این نوع ماشین به ماشین چاپ تیگل معروف است و از آن جهت تولید محصولات چاپی نظیر دعوت نامه ها، سربرگ، کارت ویزیت، و نیز طلاکوب استفاده می شود. مشخصه اصلی این دستگاه ها عبارتند از:

  1. حاصل فرم و عامل فشار هر دو به صورت تخت
  2. در این سیستم چاپ، فقط امکان چاپ حروف و خطوط امکان پذیر است.

روش کار به این صورت است که حروفچین ( کسی که مسئول چیدمان حروف در کنار هم است. و یا همان تایپیست امروزی، که وظیفه اش چیدن حروف در کنار هم طبق نمونه یا متن اصلی که در اختیار او قرار می دهند می باشد. سعی می کند از حروف سربی و برجسته ای که در اختیار داردمتن اصلی را حروفچینی کند. و جهت عملیات چاپ تحویل اپراتور دستگاه دهد. بنابراین در نگاه اول متوجه می شوید که این کار هم زمان بر بوده به علاوه نیاز به نیروی انسانی بیشتری نسبت به سایر روش های چاپی دارد. به طور مثال اگر قرار است کلمه ای مانند لوگو حروف چینی شود. شخص حروف چین ابتدا باید به دنبال (ل اول)، (و چسبان)، (گ اول) و (و چسبان) بگردد. تا اینکه کلمه لوگو حروفچینی شود.

و با چیدن چند کلمه در کنار هم یک خط و با چیدن چند خط در کنار هم یک پاراگراف و با جرفچینی چند پاراگراف یک صفحه را تشکیل دهد. بدین صورت فرم مورد نظر چیده شده و جهت چاپ آماده می شود. شیوه چاپ آن نیز به این شکل است که حروف سربی برجسته چیده شده که به شکل فلزی در آمده به مرکب آغشته شده و سپس به سطح چاپی منتقل می شود.

  • ماشین چاپ برجسته سیلندری با فرم تخت

این ماشین چاپ نمونه دیگری از ماشین های سیلندری معروف می باشد. از این ماشین جهت محصولات چاپی که نیاز به پرفراژ، خط زنی، طلاکوبی و دایکات( تیغ و نیم تیغ محصولات بسته بندی) دارند استفاده می شود.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه صنایع چاپ، ماشین های پیشرفته تر و بهتری به این صنعت پیوستند. که قابلیت انجام کارهای نفیس تر و پرتیراژ­تر و با سرعت بیشتر نسبت به ماشین فوق را دارند. ولی با تمام این پیشرفت ها و مسائل حاصله، ماشین های چاپ برجسته سیلندری با فرم تخت هنوز در صنایع چاپ جایگاه خود را حفظ کرده و در فرایند تولید محصولات چاپی نظیر کتاب و مجله نقش بسزایی دارند.

  • ماشین چاپ برجسته روتاسیون (دوار)

این ماشین چاپ یکی از ماشین های چاپ برجسته است. که جهت تولید محصولات خاصی مانند روزنامه در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. مشخصه اصلی و فنی این ماشین آلات این استکه فرم یا کلیشه و نیز عامل فشار دراین سیستم گرد می باشد. و به همین علت به ماشین های روتاسیون معروف می باشند.

در بالا گفتیم که فرم یا کلیشه به صورت گرد آماده شده و جهت محصولات چاپی مانند روزنامه استفاده می شود. این ماشین ها می توانند بدون کاهش در خط تولید در هر ساعت تولید چشم گیری داشته باشند.

توجه داشته باشید که در تمامی روش های چاپی که در رابطه با آن صحبت کردیم. کلیشه یا فرم فلزی مستقیم با سطح چاپی در تماس می باشند. ولی روش لترست که می خواهم برایتان درباره آن بگوییم روشی است که به صورت غیر مستقیم با سطح چاپ در تماس است.

چاپ لترست

لترست یکی از انواع روش های چاپ ماشینی به صورت برجسته است که در ان اطلاعات مورد نظر (تصویر، متن) از روی فرم و یا کلیشه برجسته به صورت غیر میستقیم به سطح متریال انتقال پیدا می کند. در حقیقت این روش چاپ یک عامل وسطه است که به آن سیلندر لاستیک گفته می شود. وظیفه اش انتقال این اطلاعات از فرم یا کلیشه ای فلزی به سطح چاپی می باشد، یعنی ابتدا اطلاعات از کلیشه بر روی سیلندر لاستیک منتقل می شود. سپس اطلاعات چاپی از سیلندر لاستیک به سیلندر فشار می رسد و کاغذ یا متریال چاپی با عبور از بین سیلندر فشار اطلاعات چاپی را دریافت می کند. که در حقیقت به آن نقطه تلاقی خط تماس چاپی گفته می شود.

یکی از امتیازات چاپ لترست توانایی در چاپ تیراژ های بالا نسبت به روش های چاپی قبل (لتر­پرس) می­باشد.

برای اینکه این سیستم چاپ با افست اشتباه گرفته نشود اسم آن را لترست گذاشته اند.. هر چند در افست از تضاد آب و چربی برای انتقال مرکب روی سطح پلیت استفاده می شود اما در روش لترست انتقال مرکب به صورت مستقیم از مرکب دان به فرم های برجسته است.

چاپ طلاکوب (داغی)

چاپ طلاکوب یکی دیگر از انواع روش های چاپ ماشینی است که به آن طلاکوبی نیز گفته می شود و یکی از شیوه های چاپ لترپرس به صورت داغی می باشد. که با رنگ های طلائی، نقره ای، قرمز و سایر رنگ ها، به وسیله سیستم فشاری یا ضربی موجب انتقال اطلاعات به سطح مواد چاپ شونده می شود. در این شیوه جهت چاپ بر روی انواع کاغذ، مقوا، چرم، گالینگور، چوب به صورت تخت و به شکل برجسته و فرورفته امکان پذیر می باشد.

چاپ فکسو گرافی

چاپ فلکسو نیز از انواع روش های چاپ ماشینی  می باشد و با پیشرفت علم در صنایع مختلف و حضور تکنیک های جدید در هر بخش موجب پیشرفت در آن حوزه شده. که صنعت چاپ نیز از این امر مثتنی نبوده است.

چاپ برجسته برای اینکه بتواند تنوعی در تولید چاپی آن انجام شود دستخوش تغییراتی شد. که نمونه آن تغییر کردن کردن فرم یا کلیشه حامل اطلاعات است که در چاپ های برجسته (لتر پرس) به شکل فلزی و پلیمری و جهت چاپ بر روی مقوا و کاغذ بود، اما با دستیابی بشر به فرم یا کلیشه های منعطف لاستیکی این رویا تحقق پیدا کرد. که علاوه بر چاپ بر روی کاغذ به شکل ورق یا شیت می توان بر روی متریال های دیگر مانند انواع لفاف های بسته بندی، کارتن، فویل های فلزی به شکل رول چاپ نمود. از امتیازات این روش چاپی می توان به پایین بودن قیمت پیش از چاپ (آماده سازی، کلیشه) و سرعت بالای مراحل تهیه کلیشه و نیز انجام کار های پر­تیراژ و استفاده از نرم افزار های چاپی مختلف و استفاده از مرکب با ویسکوزیته پایین نام برد. که می توان روی سطح چاپی جاذب یا غیر جاذب عملیات چاپ صورت گیرد.

محدودیت های چاپ فلکسو گرافی

از محدودیت های این روش چاپی می توان به عدم دستیابی به کیفیت مطلوب در طراحی گرافیکی و نیز نمونه محصول چاپی در موارد چاپی که نیاز به دقت و کیفیت بالا در چاپ دارند می باشد.

  • Donooco
  • مرداد 4, 1400
  • 129 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بازگشت
WhatsApp
تماس مستقیم
ایتا
روبیکا