در حال بارگذاری...
انواع پوشش چاپی

5/5

انواع پوشش چاپی:

در برخی از محصولات چاپی که در آن از متریال هایی مانند کاغذ گلاسه و مقوا در چاپ استفاده می شود. در چاپ استفاده می شود. جهت محافظت بیشتر از سطوح چاپی در برابر عواملی نظیر رنگ گرفتگی و جلوگیری از ساییده شدن و پوسیدگی و ایجاد براقیت و جذابیت در محصول چاپ شده از پوشش هایی مانند سلفون، یووی و ورنی استفاده می شود. که این عملیات را می­توان با استفاده از دستگاه های مخصوص سلفون کشی و روش های چاپی مانند سیلک اسکرین، لترپرس و افست انجام داد. در این مقاله قصد داریم درباره انواع پوشش چاپی توضیح مختصری دهیم.

پوشش چاپی سلفون

سلفون یکی از انواع پوشش چاپی است که موجب استحکام محصول چاپی می شود. و از آن در برابر صدمه های احتمالی محافظت می کند. سلفون در انواع مات، براق و طرح دار وجود دارد و با توجه به نیاز محصول چاپی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع پوشش یکی از متداول ترین روش ها جهت پوشش سطح چاپی است. که توسط دستگاه مخصوص سلفون کشی لایه نازکی از پلاستیک روی سطح کار(کاغذ، مقوا) چسبانده می شود.

شیوه کار آن به این شکل است که سلفون های رول به کمک چسب روی سطح چاپی چسبانده می شوند. و از لحاظ سخت افزاری دستگاه هایی که در این شیوه استفاده می شوند. به دو شکل ماشینی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک و در دو نوع حرارتی و ساده می باشند. در نوع حرارتی به علت استفاده از حرارت، سلفون به شکل مطلوب تری بر روی محصول چاپی قرار می گیرد.

پوشش چاپی یو وی (UV)

یو وی یکی دیگر از انواع پوشش چاپی می باشد که در آن استفاده از اشعه ماورا بنفش به عنوان تکنیکی برای خشک کردن سطوح چاپی از قرن 20 میلادی شروع شد. علت استفاده بیشتر از تکنیک یو وی جهت خشک شدن محصولات چاپی در میان سایر روش های رایج خشک کن­ها عبارتند­ است از:

  • خشک شدن سریع و آنی مرکب
  • امکان انجام عملیات پس از چاپ (خط تا، برجسته کاری، برش)
  • به حداقل رساندن پشت زدگی محصولات چاپی

پایداری و ثباط سطح چاپی،افزایش مقاومت مرکب در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی

پوشش یو وی بر روی سطوح چاپی به چند شکل قابل اجرا است؟

  1. به شکل سیلندری و پوشش کامل بر روی سطوح چاپی
  2. پوشش یو وی برجسته و کاملا مشخص (به شکل موضعی)

در هر دو روش فوق از چاپ سیلک اسکرین کمک گرفته می شود. و نوع مواد مصرفی می­تواند کار را مات یا براق کند.

به علت ماهیت روش چاپ سیلک اسکرین قشر پوشش در این روش بیشتر از سایر روش های چاپی است. (چیزی در حدود بیست میکرون) بنابراین سطح چاپی برجسته و متمایز­تر از سایز نقاط چاپی می شود.

انواع پوشش چاپی ورنی

یکی دیگر از انواع پوشش چاپی، ورنی است. که روی سطوح چاپی ایجاد جذابیت و براقیت در کار و نیز بالا بردن طول عمر و استحکام در محصولات چاپی می کند. این امر با بهره گیری از چاپ افست میسر می شود.

با استفاده از نوع مواد مصرفی و سیستم های چاپ مختلف، نوع ورنی مورد استفاده در آنها متفاوت می باشد. به همین علت ورنی دارای انواع متفادتی می باشد. مانند ورنی گرم، ورنی سرد و ورنی که در صنایع بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد.

ورنی سرد

با این روش فقط به محصول چاپی یک پوشش داده می شود. و هیچ گونه درخشندگی با جلا به محصول چاپی داده نمی شود. و تنها موجب تثبیت رنگ آن می شود. که معمولا با چاپ افست این عمل انجام می­گیرد. و به دو صورت به انجام می­رسد که در پایین به آنها اشاره کرده ایم.

روش اول: در این روش برای اینکه در یک مختصات خاص از یک محصول چاپی بخواهیم ورنی بزنیم یک زینک جداگانه تهیه کرده و مانند یک رنگ تفکیکی چاپ عمل می کنیم. در این شیوه همانند چهار رنگ اصلی از اصل تضاد آب و چربی در چاپ افست پیروی می کنیم. یعنی محلول رطوبت دهی دستگاه افست مانند چهار رنگ اصلی وظیفه رطوبت دهی خود را انجام می دهد.

روش دوم: در این روش کلیه سطح چاپی به ورنی آغشته می شود. بدین ترتیب هر پلیتی که دارای تنپلات کامل می تواند انتقال ورنی را انجام دهد. بنابراین نیازی به رطوبت دهی نیست. و می توان در این مرحله آب دستگاه های چاپ را حذف کرد. به همین علت به روش بدون آب معروف شدهو در این روش به خاطر عدم استفاده از آب می توان میزان ضخامت ورنی را به سطح کار نسبت به روش اول منتقل کرد.

نتیجه

در این مقاله در رابطه با انواع پوشش چاپی صحبت کردیم. پوشش هایی که استحکام براقیت و جذابیت زیادی به محصولات چاپی می بخشند. به علاوه محصول را در برابر پوسیدگی و عوامل فیزیکی محافظت می کند. این سه پوشش سلفون، پو وی و ورنی بودند که در بالا درباره هر یک توضیح مختصری داده شد.

  • Donooco
  • مرداد 4, 1400
  • 55 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بازگشت
WhatsApp
تماس مستقیم
ایتا
روبیکا