در حال بارگذاری...
خط تا در چاپ

5/5

در بعضی از تولیدات چاپی مانند کاتالوگ، بروشور­ها، و جعبه های بسته بندی( مثل جعبه دستمال کاغذی و شکلات) نیاز به این می باشد که قبل از تا شدن توسط ماشین های چاپ با دستگاه های خط زنی محل تا خط زده شود. تا در هنگام تا شدن مقوا وکاغذ­های ضخیم صدمه نبینند. این عمل موجب می شود الیاف کاغذ در اثر تحت فشار قرار گرفتن به سهولت تا شوند و از آسیب دیدن دور می مانند.

در بعضی از مراکز چاپ از ماشین آلات لترپرس جهت تا و دایکات و در بعضی موارد از دستگاه های مجزای خط زنی جهت کار فوق استفاده می شود.

پر فراژ و خط تا در چاپ دیجیتال و افست

در برخی از محصولات چاپ جهت جداسازی یک قسمت ورق چاپی از قسمت دیگر نیاز به عملیاتی می باشد که به پر فراژ معروف است. مانند فاکتور، قبض و دسته چک.

پرفراژ موجب می شود تا قسمت های مختلف کاغذ به آسانی از هم جدا شود. این عملیات به وسیله ماشن آلات افست که معمولا با امکانات اضافی از تیغ پرفراژ قبل از رسیدن به کاغذ به قسمت تحویل و نیز به وسیله ماشین های مسطح به شکل خطی و یا به شکل دستی یا نیمه اتوماتیک و به دو صورت خطی و یا نقطه، نقطه انجام می پذیرد.

تا کردن در چاپ دیجیتال و افست

بعضی از سفارش های چاپی نیاز به تا شدن دارند مانند کتاب، مجله، بروشو­های دارویی، کاتالوگ که جهت این کار بر اساس تولید چاپی عمل می کنیم.

تا گردن کاغذ از مهمترین مراحل آماده سازی پس از چاپ دیجیتال و چاپ افست است. در بعضی از محصولات چاپی بدلیل عدم دقت لازم در تا زندن فرم های چاپی صدمه دیده و موجب می شود محصول نهایی از نظر کیفی صدمه ببیند. به طور کلی تا زنی را می توان به دو شکل دستی و ماشینی انجام داد. بدین صورت که در برخی از سفارشات چاپی با تیراژ کم به دلیل مقرون به صرفه نبودن از روش دستی استفاده می شود. اما در بعضی از محصولات چاپی مانند کتاب از ماشین آلات مخصوص تا کنی جهت تا زدن استفاده می شود. بدین ترتیب اگر قرار است سفارش چاپی با ماشین های رول انجام گیرد. فرم ها به صورت 8، 16 و 32 تا می شوند. و محصولاتی که با ماشین آلات ورقی(sheet) چاپ می شوند. فرم های چاپی را به وسیله ماشین های تاکنی، تا می زنند.

ماشین های تاکنی که امروزه استفاده می شوند به دو صورت تیغه ای وشانه ای و یا ترکیبی از این دو می باشند به هر دو صورت استفاده از ماشین موجب بالا رفتن سرعت و راندمان کار در تحویل سفارش چاپی می شود.

کاربرد خط تا در صنعت چاپ

خط تا در صنعت چاپ کاربرد های بسیار دارد. که ما در این مقاله به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

  • جلد مجله و کتاب
  • هر گونه محصول چاپی با ضخامت بالا
  • محصولات روکش دار(سلفون)
  • کارت پستال های دو لت
  • کاتالوگ و بروشور
  • منوی کافه و رستوران ها
  • کارت دعوت های دو لت

مزایای خط تا در صنعت چاپ

یکی از مزایای خط تا جلوگیری از ترک خوردن و پاره شدن محصول چاپی است. در صورتی که از خط تا استفاده نشود به مرور زمان در اثر باز و بسته شدن زیاد طول عمر محصول کاهش می یابد.

دومین مزایای آن مربوط به روش ماشینی است که در مدت زمان کمی عملیات خط تا انجام می پذیرد. به عنوان مثال سرعت تا زنی در چاپ کتاب منجر به افزایش سرعت خدمات چاپ و آماده سازی کتاب می شود. در نتیجه زمان کمتری صرف چاپ و صحافی کتاب می شود.

هزینه خط تا در چاپ

هزینه خط تا به عواملی چون جنس کاغذ، تعداد خطوط کاغذ، نوع روکش به کار رفته در آن بستگی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق راه های ارتباطی که در سایت قرار داده ایم با کارشناسان نقش سیلک ارتباط برقرار کنید و جویای سوال های خود باشیدو. کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن پاسخگوی تمامی سوالات شما خواهند بود.

  • Donooco
  • مرداد 2, 1400
  • 82 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بازگشت
WhatsApp
تماس مستقیم
ایتا
روبیکا