در حال بارگذاری...

5/5

دسته بندی روش های چاپ

با کنکاش در پیشینه فرهنگ و هنر هر قوم و ملتی و با دیدن تاریخچه چاپ و آثار فراوان به جا مانده از دوران پیش از تاریخ نشان از علاقه بشر به حکاکی و یا چاپ (چاپ دستی) می باشد. که نقاشی های انسان های اولیه بر دیوار غارها و مهرهای برجسته یا فرو رفته نمونه ای از خلاقیت بشر در آن زمان تاریخی بوده است. (مانند مهرهای گلی که در تمدن بین النهرین ایران استفاده می شد) که با گذر زمان این هنر دستخوش تغییر و تحولات عظیمی شد تا بتواند نیازهای بشری را بر طرف نماید.

چاپ های تماسی

به مجموعه روش های چاپی گفته می شوند که اطلاعات چاپی (متن یا تصویر) به وسیله یک رابط انتقال دهنده به نام فرم چاپ (زینک، کلیشه،سیلندر،توری، …) به سطح چاپی (کاغذ، نایلون، پارچه، …) انتقال می یابد. انواع چاپ هایی که در این گروه قرار می گیرند عبارتند از : چاپ برجسته، چاپ صاف (افست) چاپ گود و چاپ سیلک اسکرین. این انتقال ممن است به دو شکل صورت پذیرد:

  • چاپ مستقیم
  • چاپ غیر مستقیم

چاپ مستقیم

در این روش سطح چاپ شونده (کاغذ، نایلون، پارچه، …) مستقیما با فرم چاپ (کلیشه، سیلندر، توری،…) در تماس می باشند. چاپ هایی که در این روش قرار می گیرند عبارتند از:

چاپ برجسته، گود و سیلک اسکرین، که مراحل اجرای چاپ این سه روش نیز به شکل زیر متفاوت می باشد.

  • چاپ های برجسته که به دور روش:
  1. لتر پرس (تخت، دوار، ملخی، که از فرم های : کلیشه، گراور، طلا کوب، نایلوپرینت استفاده می شود.
  2. فلکسوگرافی، که از کلیشه های (لاستیکی و ژلاتینی)
  • چاپ گود (هلیوگراور، تامپو).

مراحل کار مطابق شکل زیر انجام می پذیرد. توضیح اینکه ابتدا از روی تصویر اصلی فیلم نگاتیو منفی خوانا تهیه می شود و پس از آن فرم چاپی به صورت پوزتیو ناخوانا تهیه و از روی فرم تهیه شده، محصول چاپی به صورت خوانا تولید می شود.

در همه چاپ های فوق، فرم چاپی به شکل مستقیم با سطح چاپی در تماس است و فقط در چاپ تامپو به روش غیر مستقیم و با یک رابط یا واسطه عملیات چاپ انجام می گیرد. مراحل آن بدین کل است:

در این روش  ابتدا تصاویر یا مطالبی که قرار است چاپ شوند توسط کلیشه، مرکبی و سپس به لاستیک انتقال می یابند و در پایان سطح چاپ شونده مطالب و تصویر را از لاستیک یا واسطه دریافت می کند. در چاپ سیلک اسکرین تصویر مورد نظر از روی توری به سطح چاپی (کاغذ، نایلون، …) منتقل می شود. در این شیوه تهیه فیلم به معنای تهیه فرم چاپی می باشد و سطحی که فیلم روی آن گرفته شد به عنوان انتقال دهنده (شابلون) محسوب می شود.

چاپ غیر مستقیم

در این روش سطح که قرار است چاپ شود (کاغذ، مقوا، …) با فرمی که مطالب و تصاویر در آن حک شده (کلیشه) هیچ گونه تماسی ندارد بلکه تصاویر و متونی که به مرکب آغشته شده اند ابتدا از کلیشه به یک سطح لاستیکی که یک واسطه بین فرم چاپی (زینک) و سطح چاپی (کاغذ) می باشد. انتقال می یابد و سپس از لاستیک به سطح چاپ منتقل می شود، مانند چاپ افست و تامپو.

نکته قابل توجه اینکه همه روش ها فوق از مرکب مایع جهت انتقال تصاویر به سطح چاپی استفاده می کنند و مرکب تنها نقاطی از سطح فرم چاپی را که شامل متن و تصویر است به سطح چاپی انتقال می دهد.

لازم به ذکر است که امروزه بیشتر پروژه های چاپی از قبیل چاپ ست اداریچاپ پوسترچاپ فولدر و حتی محصولات فست فودی مانند جعبه ساندویچ و … بوسیله چاپ افست انجام میپذیرد.

چاپ های غیر تماسی

چاپ غیر تماسی به روش هایی از چاپ گرفته می شود که در آنها هیچ گونه فرم یا رابط واسطه ای جهت انتقال تصاویر و متن چاپی وجود ندارد بلکه این اطلاعات به صورت علایم دیجیتالی به سطح چاپی منتقل می شود. از نمونه های آن می توان به چاپگرهای رومیزی، چاپ دیجیتال، چاپ جوهر افشان، و چاپ مغناطیسی نام برد که در مورد روش های چاپی باز هم برایتان توضیح خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بازگشت
WhatsApp
تماس مستقیم
ایتا
روبیکا