در حال بارگذاری...

5/5

عوامل موثر در قیمت و تعرفه‌ چاپ دیجیتال:

از زمان ظهور چاپ تاکنون، استقبال بسیار زیادی از آن در مشاغل مختلف شده است. از چاپ برای تهیه کاتالوگ، بروشور و… برای تبلیغ محصولات مختلف استفاده می‌شود. علاوه بر آن از چاپ، برای گردآوری انواع کتب در علوم مختلف نیز استفاده‌‌های زیادی می‌شود. اما هزینه‌‌های مربوط به چاپ دغدغه‌ای که در هنگام استفاده از آن برای افراد به وجود می‌آید. برخی گمان می‌کنند محاسبه این هزینه بسیار پیچیده بوده واز این طریق مورد سوءاستفاده سودجویان قرار می‌گیرند. اما لازم است بدانید که هزینه چاپ به عوامل مشخصی بستگی دارد. با دانستن این عوامل می‌توان در هنگام سفارش چاپ متناسب با نیاز و بودجه خود تصمیم گیری کرد. در ادامه قصد داریم چاپ دیجیتال را معرفی کرده و عوامل موثر در قیمت و تعرفه‌ی چاپ دیجیتال را بیان کرده و آن‌‌ها را بررسی کنیم

چه نوع تکنولوژی برای چاپ دیجیتال انتخاب می‌کنید؟

پیشرفت تکنولوژی در همه صنایع تاثیرگذار بوده است. صنعت چاپ نیز یکی از صنایعی است که تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی قرار دارد. ظهور دستگاه‌‌های مدرن برای چاپ، با امکانات بسیار بالایی همراه بوده که باعث ارتقا کیفیت چاپ شده و روی هزینه‌‌های چاپ نیز تاثیرگذار می‌باشد. چاپ دیجیتال با دو تکنولوژی چاپ دیجیتال لیزری و چاپ دیجیتال جوهر افشان قابل انجام می‌باشد. هر کدام از این دو نوع دستگاه امکانات متفاوتی را برای شما فراهم می‌آورند. برای مثال چاپگرهای لیزری تنها می‌توانند چاپ را به صورت سیاه و سفید برای شما آماده کنند. با توجه به انتظاری که از محصول چاپی خود دارید می‌توانید نوع لیزری یا جوهرافشان را انتخاب کنید

آیا نیاز به اعمال خدمات پس از چاپ بر روی محصول چاپ شده خود دارید؟

تفاوتی ندارد که قصد دارید از چاپ دیجیتال یا از چاپ افست استفاده کنید، در هر صورت خدمات پس از چاپ یکی از عوامل موثر در قیمت و تعرفه‌ی چاپ دیجیتال می‌باشد. اما منظور از خدمات پس از چاپ چیست؟ انواع یووی کشی، کشیدن روکش مخصوص روی محصول چاپ شده، تا زدن بروشورها و ایجاد برش مخصوص روی محصول و مواردی از این قبیل همگی جزء خدمات پس از چاپ به حساب می‌آیند. این نوع تغییرات بعد از اتمام چاپ محصول، روی محصول ایجاد می‌شوند و با نام امکانات پس از چاپ یا خدمات پس از چاپ شناخته می‌شوند. در صورتی که در بودجه در نظر گرفته برای چاپ محصول محدودیت دارید، بهتر است به گونه‌ای چاپ مورد نظر خود را انتخاب کنید که نیاز به خدمات پس از چاپ نداشته باشد. البته هرچه پیچیدگی این تغییرات بیشتر باشد نیز هزینه اعمال شده روی قیمت نهایی بیشتر خواهد بود. به طور کلی این تغییرات بیشتر به نوع طراحی محصول شما وابسته می باشد. بنابراین در هنگام طراحی محصول از طراح بخواهید که طرحی برای محصول شما انتخاب کند که نیاز به امکانات پس از چاپ نداشته باشد. بنابراین در هنگام سفارش چاپ لازم است تا خدمات پس از چاپ و پیچیدگی تغییرات را به عنوان یکی از عوامل موثر در قیمت و تعرفه‌ی چاپ دیجیتال در نظر داشته باشید.

به چه تعداد چاپ نیاز دارید؟

روشن است که تعداد بالای چاپ در هر نوع چاپی، عامل موثر روی قیمت نهایی می‌باشد. هر چه تعداد سفارش بیشتر باشد، میزان هزینه نهایی نیز بیشتر خواهد بود. بدین منظور قبل از سفارش چاپ، تعداد مورد نظر خود را مشخص کرده و سپس دست به اقدام بزنید. سفارش در تعداد بالا نیاز به صرف زمان بیشتری نیز دارد. بنابراین بیان تعداد دقیق چاپ، به شما کمک می‌کند تا هم در هزینه و هم در زمان صرفه‌جویی کنید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر تعداد تیراژ محصولات شما زیاد است، بهتر است از چاپ اختصاصی (افست) بهره ببرید. زیرا این نوع چاپ نسبت به چاپ دیجیتال با صرف هزینه کمتری همراه است. در ادامه چاپ اختصاصی و چاپ دیجیتال را بیشتر معرفی کرده و تفاوت بین آن‌‌ها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

چه ابعادی را برای محصول خود در نظر گرفته‌اید؟

روشن‌ترین عامل از مجموعه عوامل موثر در قیمت و تعرفه‌ی چاپ دیجیتال بحث ابعاد محصول چاپی می‌باشد. چاپ محصول بزرگتر نیاز به هزینه بیشتری دارد، زیرا هر چه محصول بزرگتر باشد، مواد بیشتر و زمان بیشتری مورد نیاز است تا محصول آماده شود. علاوه بر آن چاپ محصول با ابعاد بزرگ نیاز به دستگاه‌‌های پیشرفته‌‌‌تر و بزرگتر نیز دارد. مجموعه این عوامل روی قیمت نهایی چاپ تاثیر می‌گذارند. چاپ دیجیتال در سه اندازه متفاوت قابل اجرا می‌باشد. این سه اندازه شامل موارد زیر هستند:

  • چاپ دیجیتال فرمت متوسط (medium format)
  • چاپ دیجیتال فرمت بزرگ (Large Format) مانند چاپ بر روی بنر – بر روی فلکس – بر روی انواع  استیکر وینیل و چاپ مش
  • چاپ دیجیتال فرمت عریض (wide format)

چه نوع طرحی را برای محصول چاپی خود انتخاب می‌کنید؟

نوع طراحی برای محصول چاپی تنوع بسیار زیادی دارد. برای داشتن یک طراحی بسیار جذاب و پیشرفته روی محصول خود، نیاز به یک گرافیست حرفه‌ای دارید. اما این کار هزینه‌‌های بالایی نیز برای شما به وجود خواهد آورد. اما طراحی‌‌های ساده و معمولی نیاز به صرف هزینه بالایی نداشته و با حداقل هزینه‌‌ها قابل اجرا خواهد بود. این گزینه نیز هر چند یکی از عوامل موثر در قیمت و تعرفه‌ی چاپ دیجیتال می‌باشد اما در چاپ افست نیز روی قیمت  نهایی تاثیرگذار است. بنابراین هنگام سفارش محصول چاپی با توجه به بودجه‌ای که دارید، راجع به نوع طراحی نیز تصمیم درستی بگیرید.

چه زمانی چاپ دیجیتال را انتخاب کنیم؟

تا اینجای مطلب راجع به عوامل متعددی که روی قیمت نهایی محصول چاپ شده توسط چاپ دیجیتال، تاثیر می‌گذارند، صحبت کردیم اما ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که تفاوت چاپ دیجیتال و چاپ افست در چیست؟ کدام نوع چاپ برای کار شما مناسب‌‌‌تر به نظر می‌رسد؟ کدام مقرون به صرفه‌‌‌تر می‌باشد؟ انتخاب نوع چاپ نیاز به دانستن اطلاعات کافی راجع به انواع چاپ دارد. در ادامه این دو نوع چاپ را معرفی می‌کنیم.

  • چاپ دیجیتال: چاپ دیجیتال یک روش چاپ مدرن به حساب می‌آید. چاپ به این روش با کمک دستگاه‌‌های چاپ پیشرفته مانند: دستگاه‌‌های لیزری، حرارتی، جوهر افشان و… صورت می‌گیرد. در چاپ دیجیتال تصاویر مختلف با کمک دستگاه‌‌ها به محصول چاپی تبدیل می‌شوند. تکنولوژی پیشرفته‌ای که در روند چاپ دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث شده تا هزینه بیشتری نسبت به چاپ اختصاصی به همراه داشته باشد. بنابراین هنگام بررسی عوامل موثر در قیمت و تعرفه‌ی چاپ دیجیتال، به نوع چاپ انتخابی توجه ویژه‌ای داشته باشید. چاپ دیجیتال سرعت بسیار بالایی در آماده سازی محصول چاپی داشته و به همین دلیل معمولا برای محصولاتی با تعداد تیراژ کم استفاده می‌شود.
  • چاپ اختصاصی: چاپ اختصاصی به چاپ افست نیز شهرت دارد. این نوع چاپ یکی از پرکاربردترین نوع چاپ می‌باشد. برای چاپ محصول به روش افست، نوشته و محتوای مد نظر، روی یک استوانه گردان قرار می‌گیرند. سپس با یک استوانه دیگر، روی آن فشار اعمال می‌شود. با انجام این مراحل، روی کاغذ محتویات مورد نظر چاپ می‌شود. از چاپ افست بیشتر برای محصولاتی با تیراژ بالا استفاده می‌شود. این روش از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به طور کلی و برای نتیجه گیری از این بحث می‌توان این گونه بیان کرد که اگر نیاز به چاپ محصول با تیراژ بالا دارید، انتخاب چاپ اختصاصی، انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد. اما در صورتی که سفارش شما چاپ محصول با تیراژ کم است، چاپ دیجیتال گزینه بهتری به نظر می‌رسد.

کلام آخر

چاپ دیجیتال به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های چاپی در سراسر دنیا شناخته شده می‌باشد. اما مهم‌ترین دغدغه ای که افراد برای استفاده از چاپ دیجیتال دارند، هزینه نهایی محصول چاپ شده می‌باشد. در این مقاله سعی شد عوامل موثر در قیمت و تعرفه چاپ دیجیتال معرفی شود تا افراد با دید بازتری اقدام به چاپ محصولات خود نمایند

شما برای کسب اطلاعات بیش تر می توانید با کارشناسان فروشگاه اینترنتی نقش سیلک تماس بگیرید تا در تصمیم معقول تری داشته باشید.

  • Donooco
  • خرداد 1, 1400
  • 40 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بازگشت
WhatsApp
تماس مستقیم
ایتا
روبیکا