در حال بارگذاری...
نقاط قوت چاپ دیجیتال

5/5

صنعت چاپ با توجه به نیازهای بشر امروز دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلفی را تولید و وارد چاپخانه‌ها کرده است. یکی از مهم‌ترین و به روز‌ترین دستگاه‌های چاپ، چاپ دیجیتال می‌باشد. در واقع، چاپ با استفاده از لیزر و جوهر افشان به چاپ دیجیتال معروف می‌باشد. چاپ دیجیتال به تصویری گفته می‌شود که مستقیما با استفاده از فایل‌های مختلفی و یا سایر نرم افزار‌های تخصصی به چاپگر فرستاده می‌شود. از نقاط قوت چاپ دیجیتال می‌توان به صرفه جویی در وقت و زمان اشاره کرد. یکی از دلایلی که چاپ دیجیتال بسیار سریع‌تر از سایر چاپ‌ها انجام می‌شود این است که مراحلی مانند لیتوگرافی و پیاده سازی محتوا روی سیلندر‌ها از فرآیند چاپ حذف شده است. فروشگاه اینترنتی چاپ و طراحی سیلک ارائه میکند. با ما همراه باشیم تا نقاط قوت چاپ دیجیتال را بررسی کنیم.

 چاپگرهای دیجیتال به جای استفاده کردن از صفحات فلزی برای انتقال دادن تصویر، تصویر را دقیقا بر روی بستر رسانه چاپ می کنند. از جوهر‌های چاپ دیجیتالی می‌توان به تونر و جوهر فیروزه‌ای، جوهر زرد و سیاه اشاره کرد. علاوه بر آن، جوهرهای پر رنگ طیف گسترده‌ای مانند آبی و سبز و همچنین جوهرهای خشک مخصوص برای جلوه‌های فلزی ، سفید یا شفاف است. از بین دستگاه‌های چاپ دیجیتال می‌توان به دستگاه‌های چاپ لیزری، دستگاه‌های چاپ لارج فرمت، دستگاه‌های چاپ جوهرافشان و یا دستگاه چاپ تونری اشاره کرد که می‌توان بر روی انواع سطوح از قبیل کاغذ، کتان، پارچه، فوم برد، شیشه، پی وی سی و پلکسی گلاس بصورت مستقیم چاپ نمود و می‌توان گفت از دیگر نقاط قوت چاپ دیجیتال این است که قابلیت چاپ شدن روی انواع سطوح را دارند.

چاپ دیجیتال چه کاربرد‌هایی دارد؟

 

چاپ دیجیتال فوری را می‌توان در بسیاری از کارها به کار برد. چاپ دیجیتال، کیفیت و استاندارد‌های بالایی دارد و از آن می‌توان برای چاپ بروشور، کارت ویزیت، چاپ کاتالوگ، پوستر، کارت دعوت و انجام نمونه گیری برای کتاب استفاده کرد. همچنین، چاپ دیجیتال را می‌توان روی کاغذ عکس نیز انجام داد و از کیفیت بالای آن لذت برد. یکی دیگر از نقاط قوت چاپ دیجیتال این است که می‌توان کارهای چاپ شده را روی فوم، تخته شاسی، رول آب یا هر سطح دیگری استفاده کرد. با استفاده از خدمات چاپ دیجیتال، می‌توان انواع کارت پستال و کارت‌های تبریک را به دلخواه شخصی چاپ کرد. چاپ بیلبورد، استندهای تبلیغاتی، چاپ بنر، چاپ استیکر، چاپ روی پارچه، حکاکی روی فلزات و چوب از دیگر کاربردهای چاپ دیجیتال می‌باشد.

چاپ دیجیتال با چاپ افست چه تفاوت‌هایی دارند؟

امروزه از چاپ اُفست برای چاپ انواع متنوعی از پارچه‌ها، کاتالوگ‌ها، کارت ویزیت، عکس‎ها و یا هر چیزی که قرار است بر روی کاغذ و با تیراژ و کیفیت بالایی چاپ شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، استفاده از چاپ افست در کتاب‌ها، مجلات، صنعت بسته‌بندی محصولات مصرفی و انواع ملزومات تبلیغاتی کسب و کارها در زندگی ما تاثیر بسزایی دارد. در سال‌های اخیر چاپ روزنامه‌ها، کتاب‌ها و مجلات با استفاده از چاپ افست امکان پذیر گردیده است. روزنامه‌ها که از دو قرن پیش تاکنون تحولی عظیم در زندگی مردم دنیا به وجود آورده است، احتمالا باید به عنوان بارز‌ترین نمونه‌ی تولیدی چاپ افست دانست. از دیگر کاربرد‌های چاپ افست می‌توان به کتاب‌ها اشاره کرد که در واقع ‌‌افست توانسته است با کاهش هزینه‌های چاپ کتاب‌ها را در تعداد بالا در بازار عرضه کرده و در اختیار خریداران قرار دهد. این گونه چاپ، رایج‌ترین روش برای چاپ محصولاتی است که دارای تیراژ بالایی هستند. از دیگر مزایای چاپ افست این است که از انواع کاغذ‌ها می‌توان برای چاپ استفاده کرد.‌ ولی این روش از چاپ برای محصولات با تیراژ پایین مقرون به صرفه نمی‌باشد. در حالی‌که، چاپ دیجیتال یک فرآیند با سرعت بالا می‌باشد و در تیراژ پایین مقرون به صرفه است. در واقع، هزینه هر چاپ دیجیتال ثابت است و در تعداد بیشتر تفاوتی ایجاد نمی‌کند. علاوه بر آن، از نقاط قوت چاپ دیجیتال می‌توان به این مورد اشاره کرد که امکان تغییر دادن اطلاعات در نسخه‌های مختلف وجود دارد. به عنوان نمونه برای چاپ کارت دعوت، در روش دیجیتال این امکان به وجود آمده است که برای افراد مختلف با مشخصات متفاوت کارت‌ها را در تعداد بالا چاپ کنید.


مناسب‌ترین روش برای کار چاپی شما کدام است؟

 در بالا ویژگی‌های چاپ دیجیتال و چاپ افست را بررسی کردیم ولی باید به این نکته توجه کرد که چه نوع چاپی را برای چه نوع کاری در نظر می‌گیریم. در مواردی که پروژه شما بزرگ بوده و تیراژ بالایی دارد، چاپ افست یک گزینه‌ی عالی برای کار شما بوده و یک محصول چاپی با کیفیت و با هزینه‌ی کمتری را به شما ارائه خواهد داد. ولی اگر زمان برای شما مهم است و قصد چاپ در لحظه‌ی آخر را دارید از چاپ دیجیتال استفاده کنید، در چاپ افست به دلیل تهیه‌ی زینک و پلیت زمان بیشتری مورد نیاز است. در واقع، کمتر کردن زمان برای چاپ محصول از مهم‌ترین نقاط قوت چاپ دیجیتال می‌باشد.

در صورتی که شما به یک کارت ویزیت با ویژگی‌های مورد نظر خود احتیاج دارید، چاپ افست می‌تواند یک گزینه‌ی خوب برای شما باشد. اگرچه چاپ دیجیتال نسبت به قبل با پیشرفت‌ گسترده‌ای رو به رو شده است ا‌‌ما هنوز هم به پای چاپ افست نمی‌رسد. چاپ افست توان چاپ کردن بر روی متریال‌های مختلف در سایز و برش‌های مختلف را دارد. اگر می‌خواهید در ابتدا و پیش از آماده شدن چاپ پروژه‌ی خود، نمونه‌ی چاپی اولیه کار خود را ببینید تا از کیفیت و استانداردهای مورد قبول خود اطمینان حاصل نمایید، چاپ دیجیتال برتری دارد. زیرا در چاپ افست، ارائه‌ی نمونه‌ی رنگی برای شما به دلیل تهیه‌ صفحه و ترکیب رنگی، بسیار وقت‌گیر است و هزینه‌‌های بالایی را برای شما در بر خواهد داشت. و این خود یکی از نقاط قوت چاپ دیجیتال است.

رشد فناوری چاپ دیجیتال در سال‌های اخیر چگونه بوده است؟

در سال‌های گذشته چاپ دیجیتال تنها برای چاپ های بسیار ظریف بر روی تعداد کمی از سطوح مناسب بود اما با رشد فناوری این روش و جت‌های صنعتی، در حال حاضر این ماشین آلات توانایی چاپ بر روی لباس‌ها، لوازم خانگی، چادر، لوازم مورد استفاده در خودرو، انواع فرش و گلیم را دارند و این قابلیت جزء نقاط قوت چاپ دیجیتال است. فناوری چاپ دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت و به روز رسانی می‌باشد و تولید کنندگان آن به طور پیوسته سعی دارند معایب قبلی این روش نوین را حل کنند. در نتیجه، کیفیت کار‌های تولید شده با استفاده از چاپ دیجیتال به طور مداوم در حال گسترش است. این پیشرفت ها کیفیت چاپ بهتری را برای مشتریان فراهم می‌کنند.

 ‌پرداختن به این موضوع خاص به این دلیل مهم است که تکنولوژی چاپ دیجیتال با حذف کامل هزینه و زمان مازاد مورد نیاز برای تولید پلیت چاپ و مرحله آماده سازی ماشین برای شروع عملیات تولید، این امکان را برای فروشندگان فراهم ساخته است تا به سرعت پاسخگوی سفارشات کم تیراژ، متنوع و با سرعت بالا مشتریانی گردد که تعداد آن‌ها روز به روز در حال افزایش است. سرمایه گذاری روی سخت افزارهای چاپی مناسب که بتواند لیبل های با کیفیت مطلوب تولید کنند و البته استفاده از تجهیزات تکمیلی کارآمد که بتوان با استفاده از آن‌ها لیبل‌هایی متنوع در شکل‌ها و طرح‌هایی خاص و ویژه را در کمترین زمان ممکن به تولید رساند، دست یافت، این‌ها از نقاط قوت چاپ دیجیتال محسوب می‌شود که تاثیر آن‌ را در بالا بردن گرایش بازار به سمت این حوزه را نمی‌توان نادیده گرفت.

  • Donooco
  • خرداد 9, 1400
  • 53 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بازگشت
WhatsApp
تماس مستقیم
ایتا
روبیکا